« کُشتن ، آسانترین کار انسانی بوده است ، از این رو دو گونه خدا یا اخلاق بوجود آمدهاند. یکی برای جلوگیری از این کار بسیار آسان ، میگوید ، آنگونه بکُش که من میخواهم ، طبعا کشتن را کنترل پذیر و محدود به فرمان خود میسازد. دیگری ، برای جلوگیری از این کار آسان ، میگوید که نکُشتن که سختترین کار است ، برترین هنر است. و انسان دوست داشت ، کاری بسیار دشوار بکند تا هنرمند باشد. ولی کِشِش درونی به کشتن ، ترجیح میدهد که به میل و فرمان خدا بکشد ، چون هم میکشد و هم در کشتار ، فضیلت (هنر) دارد. قاتل ، میخواهد خدا هم باشد. انسان درنده ، در درندگی ، خود را خدا میسازد. وقتی همه مردم را بتوانی بکشی ، خدا میشوی. و این اصل ، در فرهنگ ایرانی ، فلسفه ضحاک بود. »
منبع :
منوچهر جمالی ، بخشی از کتاب : تخمه ی خود زا یا صورت خدا ، انتشارات کورمالی ، لندن ، اکتبر ۱۹۹۶ ، ISBN 1 899167 85 4 . برگ ۱۰ از این کتاب را ببینید. برگرفته از وبگاه فرهنگشهر ، بخش کتابها.
نوشتههایِ مرتبط:
- « قدرت را نمیتوان از آزار و دروغ جدا ساخت »
- « چگونه یک چاقوکش خلق نظام جهانی را میکند ! الهیاتِ چاقوکشان »
- « رابطه زندگی و حقیقت »
- « معرفتهای ملانصرالدینی »
- « فرهنگ باستانی ایران بجای اسلام »
- « تجربههای دیو آسا »
- مسخ سازیهایِ علمی، مدرن، منطقی و روحانی .. ! (۰) – طرح مسئله
- « جائی در سراسر زمین [همه جهان] نیست که بتوان بدون مواخذه ، کشت و چاپید و غارت کرد و غنیمت را ( عادلانه! ) میان خودیها تقسیم کرد . »
- پیوندِ ناگسستنی و هیاهو بر انگیزِ آخوندها ( = روحانیون ؟!) و لات ها، چقوکشان و قلدرها !
- اسرائیل – فلسطین، سرزمینی با سابقهای در خونریزی به قدمتِ تاریخ !
- چرا ما برای هزاران نفری از بزرگمردان که «برای شک کردن به اسلام»، شهید شده اند و می شوند، سوگیادی برپا نمی کنیم؟
- مسئله جان (۰) – طرحِ پرسش
- آزردن هر جانی بدترین گناه است
- دشمن کیست؟
- جهانِ مهر: جهانِ مبتنی بر پیوندِ جانها
- مسئله
با درود به سیمرغ گرامی
در این متن »وقتی همه مردم را بتوانی بکشی ، خدا می شوی. و این اصل ، در فرهنگ ایرانی ، فلسفه ضحاک بود. » وقتی می توانی بکشی (ولی واقعا» نکشی چون دیگر نیازی به کشتن نیست)، خدا می شوی یا مفهوم دیگری مد نظر بوده؟
وقتی بتوانی همه را بکشی؛ یعنی نهایت کنترل بر زندگی کسی دیگر. روشن است که همه به این قدرت تن نمی دهند و سر به شورش بر می دارند که باز، خدایگان یا شاه باید عده ای را برای زهر چشم گرفتن بکشد ولی اگر آنقدر قدرتش تثبیت شده باشد که بدون چنین عملی، باز هم بتواند سایرین را کنترل کند (یعنی آنقدرترس نهادینه شده باشد که کسی شورش نکند) در آن صورت واقعا» قدرت خدایی داردبر بردگانش (بندگانش) اعمال می کند . فقط می ماند اینکه در آن صورت این انسان های بشدت ترسیده و برده شده، دیگر شان و حرمت انسانی(حتی در نظر خودشان) ندارند که کنترل کننده شان بتواند ادعای خدایی کند.
خواهش می کنم در مورد فلسفه ضحاک بیشتر بنویسید. بنظرم مساله امروز ماست.
لایکلایک
کشتن نهایت آزار جان و خرد انسانی است. جایی که بی مهری و بیداد موجب آزار جان و خرد مردم میشود، کشتن به اوجِ خود رسیده است.
بهترین دانشگاهِ ضحاک شناسی همانا دقت در رفتار، گفتار و پندارِ جمهوری اسلامیچی هاست، تامل در کنه حوزه علمیه و اسلامِ عزیز است، دنبالکردنِ دقیقِ منشِ آیت اللهها است، که براستی تجسمِ حقیقی ضحاک در زمان ما هستند، هم به لحاظ تئووری و هم عملی.
لایکلایک
بازتاب: « شهید و خیالش » | کورمالی
بازتاب: « تفاوت ریاضت [روزه] با خود آزمائی » | کورمالی
بازتاب: مسئله جان (۱) – « تفکر ایرانی را نمیتوان از سوگ ، جدا ساخت » | کورمالی
بازتاب: « هنر نزد ایرانیانست و بس – ندارند شیر ژیان را به کس … این هنری که فقط نزد ایرانیانست، چیست؟ این هنر بی نظیر » | کورمالی
بازتاب: « کسانیکه به تماشای مجازات میروند » | کورمالی
بازتاب: « احتیاج به مردم معصوم » | کورمالی
بازتاب: « چیز و قدرت » | کورمالی
بازتاب: « چرا ایران ، ملت برگزیده است ؟ » … « ایرانی شدن ، کار بسیار مشکلی است. ایرانی شدن ، کار خطرناکیست. » | کورمالی
بازتاب: آنچه الله هم در قرآن جا انداخته | کورمالی
بازتاب: دریغ است ایران که ویران شود | کورمالی