« جائی که تابعیت فردی یا ملی، ایجاب احساس افتخار کرد، آرزوی استقلال و احساس استقلال فردی یا ملی منفور و شوم می شود. برای کسی که تابعیت، افتخارش هست، یک فرد مستقل، مبغوذ و منفور است. حتی در یک فکر مستقل از خودش، برای چنین فردی، منفور و مبغوض است. در چنین جامعه ای، افراد مستقل، منفورترین افراد هستند. افراد چنین جامعهای فکر مستقل خود (یا افراد جامعه خود) را طرد و لعن و تقبیح می کنند، تا تابع فکر دیگری یا ملت یا فرهنگ دیگر باشند. مسئله بسیاری از افرد و جامعه ها، هنوز خود استقلال نیست، بلکه این مسئله است که « از تابعیت از فردی دیگر، از تقلید از ملتی دیگر از تشبه به فرهنگی دیگر» شرم ببرند (از خود و در خود شرم ببرند) تابعیت از دیگری یا ملت یا حکومت دیگر، سبب شرم خودشان از خودشان بشود. اما هنوز اظهار چنین تابعیت هائی چه در صحبتهایشان چه در آثار و خاطراتشان، حماسه افتخار آمیز است. هنوز اینها احساس آن را پیدا نکرده اند که از اظهار تابعیتها در مقابل دیگران شرم ببرند. اینها تا « شرم بردن از خودشان » فرسنگها فاصله دارند. ما از واقعیت استقلال خیلی دوریم. »
منبع:
منوچهر جمالي ، بخشی از کتاب : نگاه از لبه پرتگاه – عشق به هر حقیقتی و دفاع از آن، انسان را به گفتن هر دروغی می کشاند ، ژانویه ۱۹۸۵ ، برگ ۲۰ از این کتاب را ببینید. برگرفته از وبگاه آذرفروز ، بخش کتابهاهای منوچهر جمالی – لینک ۲.
نوشتههایِ مرتبط:
- شرم (۲) – هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
- « حسادت و رقابت »
- مسخ سازیهایِ علمی، مدرن، منطقی و روحانی .. ! (۱) – شرم (۱) – « … پدیده شرم در اسطورههای ایران »
- ما ملاها بردیم .. ! – جنگ اصلی بر سرِ لحافِ ملا است .. !
- « من نمیتوانم نقش آموزگار برای خوانندگان بازی کنم ، چون هنوز میاندیشم »
- « از کمونیسم زدگی به پراگماتیسم زدگی »
- « مستقل » کیست ؟
- « بینش روشن و بینش آتشین »
- « شیوه اندیشه کشی در بیرون از مرز »
- « پرسشی که ژرف فرهنگ ایران را پدیدار میسازد، اهورامزدا از خود میپرسد : من کیستم ؟ »
- « دوام ملت ایران و سیمرغ گسترده پر »
- « گرفتن ، فقر نیست . نیافریدن ، فقر است . »
- « معرفتهای ملانصرالدینی »
- « ياوه اي به نامِ « قرائت هايِ غير متحجرانه » »
- مسخ سازیهایِ علمی، مدرن، منطقی و روحانی .. ! (۰) – طرح مسئله
- « متفکر و ملتِ مستقل »
- خرد ، سرمایه فلسفی ایران – جلد سوّم – جـمهـوری ایـرانی
آنکه اسطوره ها و تراژدیهایِ دیگران را بر میکشد و بزرگ میدارد، با فرهنگِ آنان هم زندگی میکند.
لایکلایک
بازتاب: شرم (۴) – « بیشرمیِ بخشندگان حق » | کورمالی
بازتاب: شرم (۵) – « نیاز به بیشرمی » | کورمالی
بازتاب: « خدائی که دیو ساخته میشود » | کورمالی
بازتاب: شرم (۶) – « معرفت، شرم نمی شناسد » | کورمالی
بازتاب: « شهید و خیالش » | کورمالی
بازتاب: شرم (۷) – « بهترین آخوند شناس ایران » | کورمالی
بازتاب: « دکارت و کانت و هگل ایرانی » | کورمالی
بازتاب: مسخ سازیهایِ علمی، مدرن، منطقی و روحانی .. ! (۲) - پنج سده جادوی رئالیسم با کاربرد تکنیکهای نخستین اپتیک در آثار نقاشان اروپایی | کورمالی
بازتاب: « جمالی ، فیلسوف است » | کورمالی
بازتاب: « احتیاج به مردم معصوم » | کورمالی
بازتاب: « جشنِ زادروز عیسی، جشنِ پیدایشِ جمشید بوده است » – ریشه جشنِ یلدا | کورمالی
بازتاب: « مدرنیسم بر ضد اصالت – رابطه مفاهیم مُد و مُدرن با تصویر ماه ، در فرهنگ ایران – آنکه ایرانیست ، ملّی نیست » | کورمالی
بازتاب: « دریافت داستانی ملّی » | کورمالی
بازتاب: آنچه الله هم در قرآن جا انداخته | کورمالی
بازتاب: دریغ است ایران که ویران شود | کورمالی