« ما از اغلب کلمات ، معانی دوم یا سوم آنرا میدانیم. هر قدرتی ، موقعی پایدار میشود ، که به کلمات گذشته ، معنای تازهای میدهد که همآهنگ با قدرت او هستند. معنای پیشین یا نخستین یک کلمه را در کتابهای لغت ، در زیر خود آن لغت ، بندرت میتوان یافت. اگر هم باشد ، تبدیل به معنائی کم اهمیت یافته است ، که بیشتر ما را به شگفت وامیدارد که چطور این کلمه زشت یا خوار ، معنائی دیگری به آن زیبائی و بزرگی میدهد. معانی دوم و سوم ، که در این اثنا ، معانی اصلی شده اند ، معانی هستند که با قدرت و زور ، معانی پیشین را سرکوب یا طرد و تبعید کرده اند. معانیِ تازه ، همه تساوی با مفهوم عقل به تعریف زور دارند ، و معانی رانده شده ، مساوی با خلاف عقل به تعریف زور هستند.
همه واژگان کتابهای مقدس ادیان ، و کتابهای مرجع در ایدئولوژیها ، نشان سرکوب کردن و تبعید کردن معانی پیشین خود هستند. معنای دوم هر کلمهای ، که خود را معنای اول ساخته است ، و برای نگاهداری قدرت خود ، همیشه بر ضد معانی نخستین ، که هنوز در لایه زیرین پنهان و در کمین هستند ، با کاربرد زور و فشار و زشت سازی و بی حیثیّت سازی [و مسخسازی] ، با معانی نخستین در جنگست. معنای تازه به کلمه دادن ، یعنی کوبیدن معانی پیشین ، و بخاک سپردن معنای پیشین که هنوز زنده است. کشف معانی نخستین ، همیشه پیکار با قدرتهائیست که در تاریخ و اجتماع افکار خود را تحمیل و تنفیذ کرده اند. معانی اصلی واژهها ، در واژه نامهها ، پیشِ دست نهاده نشده اند. در هر کلمهای ، باید با قدرتهائی جنگید که آگاهبود ما را معین ساخته اند. معانی روشن هر کلمهای ، سنگی است که روی چاه بیژن افکنده شده است ، و نیاز به رستمی دارد که این سنگ را به کنار اندازد.
معنای اصلی ، در زیر این سنگ گران ، زندانی و در تاریکی بسر میبرد. یافتن معانی اصلی هر کلمهای ، رسوا ساختن قدرتهائیست که خود را پیکریابی اخلاقی متعالی میدانند. بخشِ آشکار هر کلمهای ، بخشی است که قدرت ، تصرف کرده است. ولی این بخش ، معنای دوم یا سوم است که سطح کلمه را میپوشاند. آگاهی ما ، درست از این بخشِ آشکار کلمات ، ساخته شده است. خودِ آگاهی ما ، قدرتی بر ضد معانی اصلی هست.
فهمیدن هر کتابی ، بویژه کتابهای مقدس ، با معانی اصلیشان ، اعلام جنگ با قدرت آخوند و حکومتیست که خود را با آن دین عینیت میدهد. همه متون اوستائی و پهلوی تا کنون ، با همین معانی دومشان فهمیده میشوند ، از این رو فرهنگ ایران ، هنوز در تبعید است. فرهنگ ایران ، مانند بیژنیست که در چاه زندانیست.
فرهنگ نخستین ایران که فرهنگ « سیمرغی + آرمیتی + آناهیتی » باشد ، و پیش از دین میترائی و دین زرتشتی بوده است ، بن مایه فرهنگ ماست که تا کنون در همه بررسیهای علمی نادیده گرفته شده است. »
منبع:
منوچهر جمالی ، بخشی از کتاب : اندیشیدن ، خندیدنست (بهمن) ، انتشارات کورمالی ، لندن ، ۱۹۹۸ ، شابک۱۸۹۹۱۶۷۲۶۹ (ISBN 1 899167 26 9) ، برگ ۶ از این کتاب را ببینید. برگرفته از وبگاهِ فرهنگشهر، بخشِ کتابها.
نوشتههایِ مرتبط:
- هیچیک از نوشتههایِ سیمرغِ گسترده پر نبایستی دستمایهای برایِ کینه توزی و دشمنی با دیگر فرهنگها قرار گیرند
- مسخ سازیهایِ علمی، مدرن، منطقی و روحانی .. ! (۲) – پنج سده جادوی رئالیسم با کاربرد تکنیکهای نخستین اپتیک در آثار نقاشان برجسته اروپایی
- « هنر نزد ایرانیانست و بس – ندارند شیر ژیان را به کس … این هنری که فقط نزد ایرانیانست، چیست؟ این هنر بی نظیر »
- « جستن تخمههای گذشته »
- « برای شخم زدن باید آهسته بود »
- « فیلی که با سرکشی و سرسختیِ خود ، تاریخ جهان را تغییر داد »
- « کاری برای یاد (یادگار) »
- « تفاوت ریاضت [روزه] با خود آزمائی »
- « نوشتاری پیرامون واژه ی مرد »
- « – استوره ؟؟؟ »
- « خدائی که دیو ساخته میشود »
- مسخ سازیهایِ علمی، مدرن، منطقی و روحانی .. ! (۱) – شرم (۱) – « … پدیده شرم در اسطورههای ایران »
- « چه چیزی « بی معنا » ست ؟ »
- « یلدای ایرانی بر همه آزادگان خجسته باد – پژوهشی پیرامون واژه ی ایرانی «یلدا»، پیشکش به ایرانیانِ فرهنگیار و پژوهنده »
- « پرسشی که ژرف فرهنگ ایران را پدیدار میسازد، اهورامزدا از خود میپرسد : من کیستم ؟ »
- « ديو »
- « دوام ملت ایران و سیمرغ گسترده پر »
- « معرفتهای ملانصرالدینی »
- « فرهنگ باستانی ایران بجای اسلام »
- « جمشید با دیو »
- گاهشماري آغاز هزاره بره
- « با خرافات اندیشیدن »
- مسخ سازیهایِ علمی، مدرن، منطقی و روحانی .. ! (۰) – طرح مسئله
- «گامى از اسطوره بـسـوى فـلـسـفـه : « ديالكتيكِ خيال و خرد »»
- « معنای درست یلدا (ایل + دا) »
- رهبران جبهه ملی، مانند شاهی ها، همه «پراگماتیستهای تهی از فلسفه فرهنگ ایران» بودند [و هستند]
- عاشورای ِسیمرغی را به «حسین»، نسبت داده اند !
- «سیمرغ گستردهپر»
- قاعده بازی را باید عوض کرد
- باززائی ایرانی
- فلسفه ایرانی
- مسئله
- درباره کورمالی
مطلب بسيار جالبى بود ، ايكاش مثالى هم همراه مان بود
لایکپسندیده شده توسط 1 نفر
ﺩﺭﻭﺩﺑﺮﺷﻤﺎ ﺁﻭاﺭﻩ ﮔﺮاﻣﻲ , ﻛﻢ ﭘﻴﺪا !
اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﺣﺎﻟﺘﻭﻥ ﺧﻮﺵ و ﺧﺮﻡ ﺑﺎﺷﻪ
تمام ﺗﻼﺵ ﻛﻮﺭﻣﺎﻟﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﺩاﺩﻥ ﺧﻮاﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺟﻨﮓ ﺑﺰﺭﮒ و ﺩﺭاﺯ ﺑﻮﺩﻩ اﺳﺖ. که ﺗﺤﺖ عنوان ﻣﺴﺨﺴﺎﺯﻱ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪﻱ شده است.
ﻧمونه ﻓﺮاﻭاﻥ اﺳﺖ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺗﺒﻄ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﻴﺎﺑﻴﺪ. ﻛﺎﻓﻴﺴﺖ اﻳﻦ ﻭاﮊﻩﻫﺎ ﺭا ﺩﺭاﻳﻦ ﻭﺑﮕﺎﻩ ﻳﺎ ﻭﺑﮕﺎﻩ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﺟﻤﺎﻟﻲ ﺑﮕﺮﺩﻳﺪ
واژه
اکبر در الله اکبر
ﻣﺎر ﻳﺎ ﻣﺮ ﻳﺎ ﻣﺮﺩ
اﺳﻂﻮﺭﻩ ﻳﺎ اﺳﺘﻮﺭﻩ
ﺳﻮگ
ﻋﺎﺷﻮﺭا
کار
ﻣﺮﺩﻡ
ﺩیو
ﻏﻮل
ﻣیترا ﻳﺎ ﻣﻴﺘﺮاﺱ
ﻧﻮر ﺭﻭﺷﻨﻲ و ﺁﺗﺶ
ﺯماﻥ
ﺧﺮاﻓﻪ
ﻋجم
ﺷﺎه
ﺁینه
یلدا
ﻧیرﻭ
ﺑﺎﻭﺭ
مهر
ﺭاﺳﺘﻲ
ﺁﻑﺭﻳﻨﺶ
ﺗﺨﻢ
ﺧﺪا
ﻧﻤﺎﺯ
ﺧﺮﺩ
اﻫﺮﻳﻤﻦ
ﺑﺪﻱ
ﻧﻴﻜﻲ
ﻣﻌﻨﻲ
ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ
ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ
ﻣﺎﻳﻪ
ﻛﻬﻦ
اﻓﺴﺎﻧﻪ
ﺩﻳﻦ
ﺩاﺳﺘﺎﻥ
ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ
ﺩﺭﻭﻍ
ﺳﻨﮓ
ﺳﻲ
ﻳﻮﻍ
ﻓﻠﺰ ﺁﻫﻦ ﻣﺲ
…
لایکپسندیده شده توسط 1 نفر
چرا معنای اصلی واژه های ما،تبعید وطردوتـَرک شده اند؟
چرا تفکرفلسفی با« معانی بدیهی واژه ها»، بی ارزشند؟
سخنرانی منوچهرجمالی
لایکپسندیده شده توسط 1 نفر
معنای ِ« کـُهـن » چیست ؟
http://www.jamali.info/falsafe/241208_1
لایکلایک
بازتاب: « جمالی ، فیلسوف است » | کورمالی
بازتاب: « زندگی در یک دستگاه فکری نمیگنجد » | کورمالی
بازتاب: « چرا دزدان ، معابد میسازند ؟ » | کورمالی
بازتاب: مسخ سازیهایِ علمی، مدرن، منطقی و روحانی .. ! (۳) – نخستین تجربه معنوی انسان | کورمالی
بازتاب: « احتیاج به مردم معصوم » | کورمالی
بازتاب: « چیز و قدرت » | کورمالی
بازتاب: « انتقاد ، نتیجه وارونه میدهد » | کورمالی
بازتاب: « سوء استفاده از مفهوم تضاد » | کورمالی
بازتاب: « جشنِ زادروز عیسی، جشنِ پیدایشِ جمشید بوده است » – ریشه جشنِ یلدا | کورمالی
بازتاب: « مدرنیسم بر ضد اصالت – رابطه مفاهیم مُد و مُدرن با تصویر ماه ، در فرهنگ ایران – آنکه ایرانیست ، ملّی نیست » | کورمالی
بازتاب: « دریافت داستانی ملّی » | کورمالی
بازتاب: آنچه الله هم در قرآن جا انداخته | کورمالی