پاسخ به آرزویی دور امید به پرسشی نزدیک دارد (۱) – جمهوریِ ایرانی یا اسلامی ؟


بی‌شک، برایِ  همه پیش آمده است که با یک مساله سختِ  ریاضی‌ دست و پنجه نرم کرده باشند. و پس از مدتی‌ طولانی، کلنجار رفتنِ  با آن، ناامید، آن را رها کرده باشند. و به ناگاه، با نگاهی‌ تازه به آن در زمانی‌ بس نامرتبط، به راهِ  حل دست یافته باشند؟

هر آنچه ساخته بشر است، از جمله دین، از آنجا که بشری است، غیرِ  قابل تغییر نیست. بیشتر، توانایی‌ تغییرِ  موضوع، به ایستای ِ ذهنی‌ِ  ما نسبتِ  به آن باز می‌‌گردد، تا نرمی و یا سختیِ  اصلِ  موضوع. همیشه تغییر در چگونگی‌ِ  طرح و اهم و اخص کردنِ  موضوع است که دورنمایِ  حل یا رسیدن به آن را تعیین می‌‌کند.

اگر در جامعه ما، نوعی التهاب، استیصال و ناامیدیِ  نسبت به آینده‌ای روشن وجود دارد، این در سخت بودنِ  رسیدنِ  به آن نیست. بلکه این در سخت بودنِ  تغییرِ  نحوه نگرشِ  ما به آن است. شاید با تغییرِ  ساده‌ای در چیستی، جایگاه و اهمیتِ  پرسشِ  مناسب در ذهنِ  ما، آرزویِ  دور، آنچنان هم دور نباشد !

پرسشِ  درست و نزدیک، آرزویی دور را برایمان دست یافتنی می‌‌کند !

شاید پرسشِ  درست هنوز در ذهنِ  ما و جامعه ما در جایِ  خود ننشسته است؟

این پرسش (-های) اساسی‌، کدامند؟ و

پرسش (-های)ِ  غیرِ  اساسی‌ که ذهن ما را بخود مشغول کرده‌اند، کدامند؟

جامعه ی ایرانی نیاز به یک بازبینیِ  عمیق در پرسشِ  درستِ  نزدیکِ  خود دارد. به نظرِ  من نمونه‌هایی‌ از پرسش‌هایِ  نادرست که در ذهنِ  ایرانی می‌‌چرخند، آنانی است که اسلام برایِ  او طرح کرده است. ما نیاز به باز تعریفِ  پرسشِ  نزدیک و ایرانیِ  خود داریم، تا از پرسشِ  نادرست و اسلامی، بتوانیم، خود را رها کنیم. طرح اینگونه پرسش‌ها است که بنمایه‌هایِ  جمهوریِ  ایرانیِ  آینده را روشن می‌‌کند.

نوشته‌هایِ  مرتبط:

یک دیدگاه برای ”پاسخ به آرزویی دور امید به پرسشی نزدیک دارد (۱) – جمهوریِ ایرانی یا اسلامی ؟

  1. بازتاب: مارکس، اسلام و تقسیم مال چپاول شده | کورمالی

  2. بازتاب: اکثرداستانهای ایرانی فلسفی هستند و دارای فلسفه بزرگی هم هستند | کورمالی

  3. بازتاب: عاشورای ِسیمرغی را به «حسین»، نسبت داده اند ! | کورمالی

  4. بازتاب: وظیفه ما این است که به زرنگ ها تلنگر بزنیم که دوباره پهلوان شوند | کورمالی

بیان دیدگاه